8200 Rust plan

Struktur på din dator

Gör följande struktur av mappar på din OneDrive:

programmering
    my_projects
        projekt_1 - eller annat namn
        projekt_2 - eller annat namn
    rustlings

Installera

Installera Rust

Installera Visual Studio Code som utvecklingsmiljö.

Installera tillägg för Visual Studio Code, för att kunna köra Rust. Installera inte Rust en gång till (punkt 1).

Onlinekurser

För den som gillar onlinekurser så finns det en del att välja bland.

10 Best Free Rust Courses for 2024: Write Memory-Safe Code

Resurser för att lära sig Rust

Varva mellan: Read the book, do the rustlings course, och check out rust by example.

Skriv därtill egen kod. Ju mer kod du skriver desto mer kommer du att lära dig.

Tyvärr är det en hög tröskel för att börja skriv kod i Rust.

Ett mer detaljerat förslag till studieplan följer i nästa avsnitt.

Förslag på studieplan

Boken i HTML-format

Läs: Foreword

Läs: Introduction

kapitel 1

Om du inte redan har installerat Rust följ instruktionerna i kapital 1.1 Installation.

Läs och gör: 1.2 Hello World

Läs och gör: 1.3. Hello Cargo.

Uppgift: Ändra texten som skrivs ut.

Rustling Course

Öppna kommandotolken:

Gå till mappen programmering.

Installera: Rustlings

Gör exercise: 00_intro

Rust By Example

[Rust by Example](https://doc.rust-lang.org/rust-by-example/https://doc.rust-lang.org/rust-by-example/

Läs och kör: Hello World

kapitel 2 - frågespel

läs och gör: 2 Programming a Guessing Game

Rustling Course

Gör exercise: 01_variables. Kanske har du inte lärt dig tillräckligt för variables2.rs.

Uppgift 2.1:

Fråga användaren vad den heter. Läs in svar.

Fråga användaren vilken färg den gillar mest. Läs in svar.

Skriv ut något i stil med:

Rikard du gillar lila. Det är en tjusig färg.

Uppgift 2.2:

Läs in en cirkels radie.

Beräkna omkrets och area och skriv ut.

Omkrets = 3.14 * 2 * radie

Area = 3.14 * radie * radie

Uppgift 2.3

Läs in en kubs sida.

Beräkna kubens area och volym. Skriv ut dessa.

Uppgift 2.4

Gör en frågesport med enkla matematiska frågor, t.ex.

1 + 3 =
4 * 3 = 
42 - 8 = 

Du kan nöja dig med tre frågor.

Rust By Example

Överkurs nu: 2 primitives

Det är inte så viktigt med alla sorters formatering. Det räcker att du vet att det är möjligt.

kapitel 3

Vi väljer en annan väg en boken. Vi lär oss om variabler, datatyper och if-satser. Därefter tar vi while-slingor.

Läs: 3 Common Programming Concepts

Läs: 3.1 Variables and Mutability

Läs: 3.2 Data Types, men du kan hoppa över: Compound Types

Läs INTE: 3.3 Functions - sparas till senare

Läs: 3.4 Comments

Läs: 3.5 Control Flow, men bara om if-sats, ej om loops med mera

Rust By Example

Gör: 8. Flow of Control: 8.1. if/else

Rustling Course

Gör: 04_primitive_types 1 och 2. Gör inte övriga.

Teori slumpa tal

Följande kod slumpar ett tal som skrivs ut.

 use rand::Rng;
fn main() {
    let mut random_generator = rand::thread_rng();

    let number = random_generator.gen_range(1..7);

    println!("{}", number);
}

Obs, du måste lägga till:

rand = "0.8"

i filen

Cargo.toml

under

[dependencies]

Uppgift 3.1

Slumpa ett tal mellan 1 och 6. Skriv ut talet.

Om talet är 6 skriv ut vinst.

Annars skriv ut förlust.

Uppgift 3.2

Kasta två tärningar.

Två sexor ger storvinst. Övriga lika ger vinst.

Resten ger förlust.

Lämplig utskrift.

Uppgift 3.3

Kasta tre tio-sidiga tärningar.

Tre sjuor gör stjärnvinst.

Tre andra som är lika ger vinst.

Två lika ger minivinst.

Slingor, mest while

for-slinga på string?

array

for-slinga på array

andra samlingar (eng. collections)???

definiera funktioner

tuples

structs

metoder för structs

enums