8200 Rust plan
Struktur på din dator
Gör följande struktur av mappar på din OneDrive:
programmering
my_projects
projekt_1 - eller annat namn
projekt_2 - eller annat namn
rustlings
Installera
Installera Visual Studio Code som utvecklingsmiljö.
Onlinekurser
För den som gillar onlinekurser så finns det en del att välja bland.
10 Best Free Rust Courses for 2024: Write Memory-Safe Code
Resurser för att lära sig Rust
Varva mellan: Read the book, do the rustlings course, och check out rust by example.
Skriv därtill egen kod. Ju mer kod du skriver desto mer kommer du att lära dig.
Tyvärr är det en hög tröskel för att börja skriv kod i Rust.
Ett mer detaljerat förslag till studieplan följer i nästa avsnitt.
Förslag på studieplan
Läs: Foreword
Läs: Introduction
kapitel 1
Om du inte redan har installerat Rust följ instruktionerna i kapital 1.1 Installation.
Läs och gör: 1.2 Hello World
Läs och gör: 1.3. Hello Cargo.
Uppgift: Ändra texten som skrivs ut.
Rustling Course
Öppna kommandotolken:
Gå till mappen programmering.
Gör exercise: 00_intro
Rust By Example
[Rust by Example](https://doc.rust-lang.org/rust-by-example/https://doc.rust-lang.org/rust-by-example/
Läs och kör: Hello World
kapitel 2 - frågespel
läs och gör: 2 Programming a Guessing Game
Rustling Course
Gör exercise: 01_variables. Kanske har du inte lärt dig tillräckligt för variables2.rs.
Uppgift 2.1:
Fråga användaren vad den heter. Läs in svar.
Fråga användaren vilken färg den gillar mest. Läs in svar.
Skriv ut något i stil med:
Rikard du gillar lila. Det är en tjusig färg.
Uppgift 2.2:
Läs in en cirkels radie.
Beräkna omkrets och area och skriv ut.
Omkrets = 3.14 * 2 * radie
Area = 3.14 * radie * radie
Uppgift 2.3
Läs in en kubs sida.
Beräkna kubens area och volym. Skriv ut dessa.
Uppgift 2.4
Gör en frågesport med enkla matematiska frågor, t.ex.
1 + 3 =
4 * 3 =
42 - 8 =
Du kan nöja dig med tre frågor.
Rust By Example
Överkurs nu: 2 primitives
Det är inte så viktigt med alla sorters formatering. Det räcker att du vet att det är möjligt.
kapitel 3
Vi väljer en annan väg en boken. Vi lär oss om variabler, datatyper och if-satser. Därefter tar vi while-slingor.
Läs: 3 Common Programming Concepts
Läs: 3.1 Variables and Mutability
Läs: 3.2 Data Types, men du kan hoppa över: Compound Types
Läs INTE: 3.3 Functions - sparas till senare
Läs: 3.4 Comments
Läs: 3.5 Control Flow, men bara om if-sats, ej om loops med mera
Rust By Example
Gör: 8. Flow of Control: 8.1. if/else
Rustling Course
Gör: 04_primitive_types 1 och 2. Gör inte övriga.
Teori slumpa tal
Följande kod slumpar ett tal som skrivs ut.
use rand::Rng;
fn main() {
let mut random_generator = rand::thread_rng();
let number = random_generator.gen_range(1..7);
println!("{}", number);
}
Obs, du måste lägga till:
rand = "0.8"
i filen
Cargo.toml
under
[dependencies]
Uppgift 3.1
Slumpa ett tal mellan 1 och 6. Skriv ut talet.
Om talet är 6 skriv ut vinst.
Annars skriv ut förlust.
Uppgift 3.2
Kasta två tärningar.
Två sexor ger storvinst. Övriga lika ger vinst.
Resten ger förlust.
Lämplig utskrift.
Uppgift 3.3
Kasta tre tio-sidiga tärningar.
Tre sjuor gör stjärnvinst.
Tre andra som är lika ger vinst.
Två lika ger minivinst.