1705 mer linjär sökning
Några av de metoder som ska skivas nedan kan vara användbara i ett Yatzy-spel.
Klassen MathNumbers
fält
Klassen har ett fält numbers
, som är en vektor. Vektorn kan innehålla heltal.
Konstruktor
I konstruktorn ges vektorn numbers
8 platser. Vektorn fylls med slumptal mellan 1 och 6. Ett slumptal mellan ett och sex kan fås till exempel med hjälp av följande kod.
(int)(Math.random() * 6) + 1;
Math är en klass som finns färdigskriven.
Metoden print()
Metoden print() skriver ut vektorn på följande vis.
1, 3, 2, 2, 4, 5, 1, 2,
Metoden printAllOnes()
Metoden skriver ut alla ettor i vektorn, men inte de andra talen. För ovanstående vektor blir utskiften.
1, 1,
Metoden hasTwoPrintYesNo()
Metoden skriver ut Yes om vektorn numbers
innehåller minst en tvåa och No om vektorn inte innehåller någon tvåa.
Metoden hasThree()
Metoden returnerar true
om vektorn innehåller minst en trea, annars returneras false
.
Metoden has()
Metoden tar en parameter som är ett heltal. Om vektorn innehåller detta tal returneras true
, annars returneras false
.
Metoden numberOfFours()
Metoden räknar antalet fyror i vektorn och returnerar svaret.
Metoden numberOf()
Metoden tar en parameter som är ett heltal. Metoden räknar hur många sådana heltal som finns i vektorn. Svaret returneras.
Metoden getSum()
Metoden beräknar summan och av talen i vektorn och returnerar summan.